Beslis snel

auto Bijtelling-2015-nieuws-AutoLeaseCenter-606x200  Beslis snel auto Bijtelling 2015 nieuws AutoLeaseCenter

Autobelastingen in 2015, 2016 en 2017

Beslis snel en wees de grote hervormingen voor

In 2015 en 2016 veranderen de bijtelling en bpm voor zakelijke auto’s. Je kunt besparen door nog dit jaar een nieuwe auto te kopen of leasen, want in 2017 volgen waarschijnlijk de echt grote hervormingen. In dit artikel lees je alles over de nieuwe regels in 2015 en 2016 én de plannen voor 2017-2020.

Bijtelling

Vanaf 2015 maakt het niet meer uit of je auto op benzine, gas of diesel rijdt: alleen de CO2-uitstoot maakt het verschil voor de bijtelling (het bedrag dat je betaalt aan de Belastingdienst voor privégebruik). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per km die voor het eerst in 2015 op naam zijn gesteld, gelden in 2015 de volgende bijtellingspercentages:
CO2-uitstoot (g/km)
Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto’s)
4 procent
Minder dan 51
7 procent
51 t/m 82
14 procent
83 t/m 110
20 procent
Meer dan 110
25 procent
Auto’s van 15 jaar of ouder
35 procent
In 2016 gelden de volgende percentages:
CO2-uitstoot (g/km)
Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto’s)
4 procent
Minder dan 51
15 procent
51 t/m 106
21 procent
Meer dan 106
25 procent
Auto’s van 15 jaar of ouder
35 procent

Bijtelling in 2017 en verder

Vanaf 2019 geldt een generiek bijtellingstarief van 22 procent voor auto’s van de zaak. Dit betekent dat vanaf 2019 de hybride auto net zo zwaar belast wordt als ieder ander type wagen. In de tussentijd zijn er twee stappen: in 2017 is het 17 procent en het jaar erna (2018) nog 19 procent als je in die jaren zo’n auto koopt. Enige uitzondering is de volledig elektrische auto. Daarvoor blijft 4 procent bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigen- en aanschafbelasting gelden.

Hoe haal ik maximaal voordeel op de bijtelling?

De bijtelling op een auto is vijf jaar geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Twijfel je dus over een nieuwe (zuinige) auto? Koop of lease ‘m dit jaar nog, dan maak je de komende vijf jaar gebruik van het meest gunstige bijtellingspercentage.

Maar let op: lease je een auto nu met de volle 25 procent bijtelling, dan betaal je tot 2020 dat maximum. Terwijl diezelfde auto in de 17 procent valt als je hem in 2017 koopt en zelfs 22 procent bij aanschaf in 2019.

Wegenbelasting

Wil je een hybride auto aanschaffen? Dan kun je ook wat betreft de wegenbelasting beter zo snel mogelijk beslissen. In 2015 hoef je voor zowel elektrische als hybride geen motorrijtuigenbelasting te betalen tot 2018. In 2016 is dat alleen nog zo voor elektrische auto’s. Voor hybride modellen betaal je dan de helft van het tarief dat je normaal zou betalen. Bereken hier je wegenbelasting.

Volgens het nieuwe autoplan van Wiebes zakt de motorrijtuigenbelasting gemiddeld met 2 procent in 2017. Kleine en middelgrote zuinige personenauto’s worden minder zwaar belast. De belasting op oude diesels die zonder fabrieksroetfilter rijden, gaat juist omhoog.

BPM

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) verandert in 2016 vooral voor de hoogste drie categorieën (zie tabel). Verder geldt de vrijstelling alleen nog voor volledig elektrische auto’s. Hybride exemplaren vallen in schijf 1.
BPM
CO2 uitstootgrenzen 2015
Tarief per gram CO2 2015
CO2 uitstootgrenzen 2016
Tarief per gram CO2 2016
Vrijstelling
0
€ 0
0
€ 0
Schijf 1
1 – 82
€ 6
1 – 79
€ 6
Schijf 2
83 – 110
€ 69
80 – 106
€ 69
Schijf 3
111 – 160
€ 112
107 – 155
€ 123
Schijf 4
161 – 180
€ 217
156 – 174
€ 238
Schijf 5
181 of meer
€ 434
174 of meer
€ 476
Dieseltoeslag
70
€ 86,00
67
€ 86,00

BPM in 2017?

Als het nieuwe autoplan van staatssecretaris Wiebes wordt aangenomen, dan wordt de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) tot 2020 geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12 procent. Auto’s worden bij de aanschaf minder belast, zeker als het om zuinige wagens gaat. Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van BPM, maar plugin-hybride-auto’s worden zo steeds meer als normale auto’s behandeld.

Wiebes: ”Veel meer gaan we nu inzetten op waar de winst zit voor het milieu bij volledig elektrisch rijden. Hybrides rijden maar weinig op elektriciteit. Het zijn eigenlijk gewoon benzineauto’s, en vaak ook niet eens zulke kleine.”

“Als u dit jaar een nieuwe zuinige auto koopt of leaset geldt ook in de komende jaren nog een lagere bijtelling. In 2016 en 2017 worden de normen fors verscherpt”